طراحی و عرضه سامانه خدمات بانکی نابینایان از سوی شرکت دانش بنیان پکتوس، نابینایان را در استفاده از خدمات بانکی تا حد زیادی مستقل می کند.
به گزارش بانکینا، بر اساس آمار انجمن نابینایان، نزدیک به ۱۲۰ هزار نابینای کامل و ۵۰۰ هزار کم بینا در کشور وجود دارد و همچنین بر اساس آمارهای متفاوت حدود یک هزار نابینا در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها در حال تحصیل هستند.
نابینایان و کم بینایان همچون دیگر اعضای جامعه به استفاده از خدمات مختلف اماکن عمومی، کتابخانه ها، پارک ها، موزه ها، بیمارستان و حمل و نقل شهری نیاز دارند و بعضی خدمات مانند خدمات بانکی برای آنها در دنیای امروز گریزناپذیر است.
در سراسر آمریکا، ۱۰۰ هزار خودپرداز بانک های مختلف به نابینایان این کشور که سه درصد جمعیت یا سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را در بر می گیرد، خدمات ارائه می دهند؛ خودپردازهایی که برای خدمت به نابینایان گویا شده اند.
شاید با مشاهده یک فرد نابینا پرسش هایی به ذهن خطور کند: در جامعه ما یک فرد نابینا به تنهایی قادر به طی مراحل مختلف استفاده از این خدمات هست یا به همراه و فرد امین نیاز دارد؟ آیا خودپردازها که امروزه استفاده از آنها برای همه ما معمول است به نابینایان و کم بینایان خدمات می دهند؟
در این میان، طراحی و عرضه سامانه خدمات بانکی نابینایان از سوی شرکت دانش بنیان پکتوس که جایزه فاب طلایی را نیز در پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات کشور کسب کرد، نابینایان را در استفاده از خدمات بانکی تا حد زیادی مستقل می کند.
سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب
مدیر عامل این شرکت گفت: خدمات بانکی نابینایان در شعب در پی بخشنامه بانک مرکزی در سال ۹۱ پا گرفت؛ مبنی بر اینکه نابینایان برای افتتاح حساب نیاز به امین و همراه ندارند، تا قبل از این بخشنامه باید فردی را به عنوان امین در دفترخانه معرفی می کردند و هر بار در مراجعه به شعبه بانکی، وی را همراه می بردند.
سعید صادق پور ادامه داد: بنابراین با توجه به دشواری پر کردن فرم های بانکی برای نابینایان، تنها راه استفاده از فناوری اطلاعات است که به صورت بریل و صوتی فرم ها را پر کنند و این سامانه با همکاری انجمن نابینایان ایران جلو رفت.
وی توضیح داد: برای این کار از دستگاه برجسته نگار بهره گرفتیم که شامل کیبورد (صفحه کلید) و مانیتور بریل است، یعنی فرد نابینا روی مانیتور بریل سوال و پاسخ ها را می شنود و روی فرم با کیبورد بریل پر می کند، در کنار این امر باید فرم های بانک های مختلف در این سامانه طراحی و پیاده سازی می شد.
صادق پور گفت: در این سامانه، هر فرم را که کاربر وارد می شود، با استفاده از نرم افزار تبدیل متن به گفتار فرم برای نابینایان با استفاده از دو سیستم بریل و صوتی خوانده می شود و در پایان فرم برای فرد قابل خواندن است و می تواند در شعبه با استفاده از هدفون این کار را انجام دهد تا حریم خصوصی او رعایت شود و بعد از اینکه پر کردن فرم پایان یافت، به چاپگر تحویلدار باجه ارسال و چاپ می شود.
وی گفت: در کنار این، ما روی خدمات دیگر مانند اینترنت بانک، موبایل بانک و تلفن بانک برای توسعه خدمات صوتی به ویژه تبدیل متن به گفتار فارسی کار کرده ایم، همچنین برای خودپردازها کاملا آماده هستیم که این سامانه با همکاری بانک ها برای نابینایان مناسب سازی و دسترس پذیر شود.
صادق پور در مورد تعداد شعبه هایی که این خدمات را در اختیار نابینایان قرار می دهند نیز گفت: ۱۳ بانک و حدود ۲۰ شعبه بانک های مختلف در تهران خدمات را ارائه می دهند، از ابتدا درخواست انجمن نابینایان این بود که در مرکز هر استان، یک بانک در مرحله اول این سامانه را داشته باشد و بعد از دریافت واکنش ها افزایش یابد ولی هنوز در بعضی استان ها مثل بوشهر، سمنان، بندرعباس و ایلام، هیچ بانکی تجهیزات لازم را نصب نکرده است.
وی در مورد هزینه تجهیزات این سامانه توضیح داد: هزینه تجهیزات ۱۶ میلیون تومان است و قسمت عمده آن بخش سخت افزاری مانیتور بریل است که در آن فلزات حافظه دار استفاده شده و های تک/high tech قلمداد می شود، قیمت نمونه ایرانی این تجهیزات ۶۰ درصد ارزان تر از نمونه های خارجی است؛ ضمن اینکه پوشش فارسی بریل صوتی را مختصرا ما در دنیا داریم و همین پیشرفته بودن تجهیزات، هزینه ها را بالا برده است ولی در مقایسه با پروژه های بانکی چندان زیاد نیست.
منبع: ایرنا